Zdjęcia 3D i mapy satelitarne w g Google .Fotografie cyfrowe krajobrazów ,parków miejscowości oraz zabytków .Przydatne informacje dla turystów i nie tylko. Spełniając oczekiwania czytelników z jednej strony oraz mankamenty powstające podczas pisania bloga w postaci ograniczonych możliwości pojemności zasobów i wielkości notatek z drugiej strony uruchomiłem własną stronę internetową ,której adres znajduje się poniżej : http: www.zdjeciaeuropa.pl Zapraszam do zapoznania się z edytowanym tak materiałem wwldi
Zakładki:
Http://www.zdjeciaeuropa.pl/
Tagi
Licznik odwiedzin bloga
Wyświetl większą mapę

Wpisy z tagiem: Holandia

środa, 27 sierpnia 2008

Dworzec Główny jest zlokalizowany w Centrum Rotterdamu .W sąsiedztwie dworca znajdują się siedziby banków,Metro,sklepy,sieć restauracji oraz przystanki tramwajowe.

Link do satelitarnej mapy Google:

http://maps.google.pl/maps?hl=pl&q=zuidplein+Rotterdam&ie=UTF8&ll=51.925121,4.470513&spn=0.007543,0.018625&t=h&z=16

Holenderska mapa Centrum Rotterdamu.

Mapa obrazkowa Centrum miasta

Mapa Centrum z wyszczególnieniem linii tramwajowych i miejsc noclegowych.

Zeskanowane powyżej mapy są dostępne za darmo w automatach informacji turystycznej .Automaty te zlokalizowane są na dworcach  i w miejscach,gdzie przebywa wielu turystów .Mapę drukuje się samemu.

Fragment mapy miasta z Dworcem kolejowym.

Zdjęcie satelitarne okolic dworca w/g GOOGLE.Na zdjęciu opisane miejsca , których przedstawią fotografie.

Zdjęcie w/g GOOGLE Central Station .Widzimy plac budowy.

Tak wygląda budynek główny dworca kolejowego w Rotterdamie.

Budynek Central Station o zmierzchu.Na pierwszym planie widoczny plac budowy.Obecnie przedstawię schemat połączeń kolejowych , który otrzymałem w informacji .

Podróż pociągiem odbywa się w komfortowych warunkach .W sezonie turystycznym za 39 Euro można wybrać się w podróż z Rotterdamu do Londynu .Po sezonie bilety są droższe .Panuje taki zwyczaj ,że na dalekie trasy zawsze rezerwuje się bilety wcześniej .Idąc spacerkiem w ciągu 30 minut możemy dojść do Ogrodu Zoologicznego lub na wybrzeże rzeki Mass ,gdzie zobaczymy most zwodzony Erasmus .Po drodze zobaczymy fontannę oraz centra handlowe .

Zdjęcie satelitarne w/g google okolic Central Station oraz wspomnianej fontanny .

Zdjęcie satelitarne w/g Google fontanny w Rotterdamie .

Link do satelitarnej mapy Google Central Station :

http://maps.google.pl/maps?hl=pl&q=zuidplein+Rotterdam&ie=UTF8&ll=51.924375,4.478106&spn=0.000943,0.002328&t=h&z=19

Fontanna

Fontanna o zmierzchu.

W bezpośrednim sąsiedztwie Central Station a więc wokół placu budowy znajdują się takie oto obiekty :

Siedziba Banku ING

Restauracja i hotel.

Westunion

Z tego małego banku Polacy wysyłają do Polski pieniążki .

Na dalszym planie widoczny budynek hotelu

 

Z dworca kolejowego autobusem komunikacji miejskiej dojedziemy na lotnisko .Komunikacja miejska jest bardzo dobrze zorganizowana i jesteśmy w stanie bardzo szybko dojechać do wybranej dzielnicy miasta .W Rotterdamie jest wiele ciekawych miejsc godnych zwiedzenia .Muzea , pomniki ,porty ,mosty,kościoły oraz ciekawe pod względem architektonicznym obiekty .

Podczas mojego pobytu w Rotterdamie okolice Central Station były placem budowy .Przebudowywano ulice ,Metro i dworzec .W następnej notatce przedstawię nabrzeże rzeki Mass oraz stadion Fejenordu Rotterdam-zapraszam.

piątek, 08 sierpnia 2008

Ogród zoologiczny w Rotterdamie każdego dnia jest odwiedzany przez ogromne rzesze turystów zagranicznych i krajowych .Najtańszy bilet wstępu kosztuje 15 Euro dla osób nie korzystających z jakich kolwiek zniżek .

Młodzież szkolna , emeryci i inwalidzi mają zniżki , podobnie jak w polskich ogrodach . Zwiedzanie  wirtualne Rotterdamskiego Ogrodu Zoologicznego rozpoczniemy od oryginalnej reklamy oraz orientacyjnej mapki .Zgodnie z tradycją niniejszego bloga nie zabraknie zdjęć oraz mapy satelitarnej w/g google .

Reklama ZOO

Mapa orientacyjna ZOO w Rotterdamie

Zdjęcie satelitarne 3D Google Earth ogrodu Zoologicznego w Rotterdamie

Zdjęcie satelitarne w/g Google Earth.

Link do mapy satelitarnej ZOO w Rotterdamie:

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&q=Blijdorp,+Rotterdam,+Holandia+Po%C5%82udniowa,+Holandia&sll=51.929327,4.471768&sspn=0.000943,0.002328&ie=UTF8&cd=1&geocode=Fb1fGAMdLedDAA&split=0&ll=51.928456,4.451158&spn=0.007542,0.018625&t=h&z=16

Oznaczone miejsce Nr.1.jest jedną z bram wejściowych do ZOO od strony autostrady łączącej Rotterdam z Hagą .Przy tej bramie jest zlokalizowany parking samochodowy .

W sąsiedztwie bramy wejściowej do ZOO od strony parkingu po lewej jej stronie jest zlokalizowana ,widoczna na zdjęciu powyższym zabudowa z charakterystycznym parasolem .Teren ogrodu jest rozpoznawalny od strony autostrady biegnącej w kierunku Hagi po napisie umiejscowionym przed wzgórzem skalnym .

Na zdjęciu wspomniany napis.

Taki krajobraz zobaczymy w sąsiedztwie wzgórza i od strony parkingu .

Na  zdjęciu satelitarnym w/g Google zaznaczono czerwoną el;ipsą drugą bramę wejściową do ZOO w Rotterdamie.Od tej bramy do centrum miasta jest około 1,5 km.Poniżej  wygląd tej bramy.

Po prawej stronie tego wejścia są charakterystyczne kolumny oraz sztuczne żyrafy.

 Pawilony ze zwierzętami i gadami są przeglądem bardzo ciekawej architektury , w której wykorzystano wiele nowoczesnych technologii z zakresu materiałów budowlanych oraz nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych .Podczas zwiedzania odnosimy wrażenie ,że ogród jest zlokalizowany na ogromnym terenie .Jest to tylko złudzenie optyczne .Takie wrażenia otrzymujemy dzięki rozmieszczeniu pawilonów,doborze roślinności oraz tras wycieczkowych .Architekci i projektanci wszystko dopracowali w najdrobniejszych szczegółach aby stworzyć klimat dla zwierząt oraz odwiedzających .Chcąc zwiedzić ZOO musimy poświęcić kilka godzin na spacer .Oczywiście na terenie ogrodu znajdziemy miejsca do odpoczynku .

Jedno z takich miejsc.

Ptaki w Rotterdamskim ZOO.

Materiał o ZOO w Rotterdamie został podzielony na dwie części ze wzglądu na ilość zdjęć i opisy.W niniejszej części zaprezentowałem Państwu część zdjęć .

W drugiej części między innymi odwiedzimy OCEANARIUM oraz zapoznamy się z historią tego ogrodu .

 

 

niedziela, 06 kwietnia 2008

Na zdjęciu poza mostem,znanym Państwu z poprzednich notatek zacumowany liniowiec "ROTTERDAM".

Link do mapy satelitarnej Google Erasmus most(biały)Rotterdam

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.908855,4.486628&spn=0.003773,0.009313&t=h&z=17

Niniejszą notatkę dedykuję wszystkim miłośnikom statków .W lipcu 2007 roku do Rotterdamu powrócił z rejsu przez Atlantyk (z Nowego Jorku) statek-liniowiec "ROTTERDAM".Każde zawinięcie tej jednostki do Rotterdamu jest swego rodzaju wydarzeniem,które przyciąga tłumy obserwatorów i miłośników tego statku .Statek ten ,jak i jego poprzednicy o tej samej nazwie mają bogatą przeszłość i ciekawą historię.

Na początek przybliżę Państwu dane techniczne tej jednostki.

długość 228,18 m

szerokość 28.66 m

wysokość 16,69 m

zanurzenie 9,43 m

Maksymalna prędkość ROTTERDAMU to 21,5 węzła /godz.Załoga wraz z obsługą pasażerów liczy około 750 osób.Między innymi kelnerzy,barmani,wodzireje,obsługa kina,basenów,sauny czy orkiestra .Statek ten na pokład zabiera około 1500 pasażerów.Podróżujący pasażerowie tego statku podczas rejsu praktycznie mają wszystko co jest niezbędne do miłej i niezapomnianej podróży trwającej kilkanascie dni przez Ocean Atlantycki .

Widok statku od strony przystani statków wycieczkowych "SPIDO"

To samo ujęcie statku wykonane z mostu.

Wygląd lewej burty z oknami kajut pasażerskich trzeciej klasy.

Na powyższych zdjeciach część dziobowa "ROTTERDAMU" oraz tzw."mostek kapitański".

Przyblizając historię statków o nazwie "ROTTERDAM"należy przywołać z przeszłosci pewne wydarzenia .Poprzednik-parowiec "Rotterdam" został zwodowany 14 września 1958 roku.W dziewiczy rejs z Rotterdamu do Nowego Jorku wypłynął 3 września 1959 r.W tym rejsie uczestniczyła mała księżna Beatrix obecna królowa Holandii.Szybki rozwój lotnictwa cywilnego spowodował zmniejszenie ilości osób chętnych do podróży morskich przez Atlantyk.To nie było bez znaczenia i wpływu na sprawy finansowe armatora Rotterdamu.Statek (poprzednik widniejącego na zdjęciach)pod holenderską banderą pływał 38 lat.Następnie został  przejęty przez Camival Cruisers.

 

środa, 12 marca 2008

 

O Rotterdamie pisałem w poprzednich notatkach .Miasto leżące nad Maasem poprzecinane jest dziesiątkami kanałów żeglownych .

Ta ogromna aglomeracja ma dobrze funkcjonującą komunikację.Holendrzy od wieków walczyli z wodą,która stanowi ogromne wyzwania inżynierskie w zakresie budowy mostów i śluz.W tej notatce przedstawię Państwu niektóre mosty wybudowane w Rotterdamie.Konstrukcje tych mostów są oryginalnymi rozwiązaniami inżynierskimi.Większość mostów jest wykonana jako konstrukcje zwodzone.Zobaczymy mosty po których biegnie trakcja szybkiej kolei elektrycznej,transport kołowy oraz linie tramwajowe.

Przy Placu Mathe Nesser Plein funkcjonuje most zwodzony,który łączy brzegi kanału żeglownego Delfshavense Schis.W ciągu dnia kanałem płyną setki barek wyładowanych różnymi materiałami i chemikaliami.W tej okolicy nad kanałem są zlokalizowane trzy mosty.Na zdjęciach poniższych widać poszczególne fazy podnoszenia tego mostu.

Link do mapy satelitarnej Google:

http://maps.google.pl/maps/ms?hl=pl&ie=UTF8&msa=0&ll=51.907849,4.476585&spn=0.120729,0.298004&t=h&z=12

 

 Fotografia zamieszczona niżej przedstawia dwa mosty zwodzone zlokalizowane blisko siebie.Znajdują się one również nad kanałem  Delfshavense Schis na ulicy Aelbrechtskade.Na drugim planie widać most kolejowy,który jest podnoszony kilkanascie razy dziennie podczas przepływania jednostek o dużych gabarytach.Mniejsze jednostki pływające mieszczą się pod tym mostem i nie ma potrzeby jego podnoszenia.

 Most kolejowy

Zobacz ten most na zdjęciu satelitarnym Google:

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.922031,4.437844&spn=0.001803,0.004656&t=h&z=18

 Widok mostu kolejowego z promenady spacerowej wzdłuż kanału Delfshavense Schis.

 

 

Zobaczcie Państwo ten most na zdjęciu satelitarnym Google:(kliknij na poniższy link)

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.904175,4.54349&spn=0.003773,0.009313&t=h&z=17

 Na powyższym zdjęciu most v.Brienenoovdbrug ,który łączy brzegi rzeki Maas.Most jest bardzo okazały i ma również część zwodzoną.Na moście tym jest ogromne natężenie ruchu pojazdów samochodowych.Most leży na trasie biegnącej z Zachodu na Północ Holandii.

 Na powyższej fotografii most Willemsburg ,który jest oddalony od centrum miasta zaledwie o 2km.Most ten jest pomalowany czerwną farbą.Holendrzy bardzo często mówią o nim,że jest mostem czerwonym.

Most na zdjęciu satelitarnym Google :(klioknij poniższy link)

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.917267,4.495801&spn=0.003772,0.009313&t=h&z=17

 Na powyższym zdjęciu most Erasmusburg w Rotterdamie.

Do opisu mostów oraz bardziej szczegółowych fotografii powróce w następnych notatkach.Przedstawię Państwu zdjęcia,które potwierdzą unikalność rozwiązań konstrukcyjnych i kunszt budowniczych.

 

 

 

 

sobota, 22 grudnia 2007

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia i mamy kalendarzową zimę.Za oknem nie widać śniegu,który dodaje urokutemu świątecznemu czasowi.Mam jednak zdjęcie ,które zostało wykonane w Holandii i był wtedy śnieg.Myślę,że takie zdjęcie będzie dobrym początkiem niniejszej notatki o Holandii.

Zuidplein jest  ciekawą dzielnicą  Rotterdamu pod wieloma względami ,w której praktycznie mieszkają obok siebie ludzie różnych narodowości.Wzajemnie się tolerują a ich dzieci uczęszczają do tych samych szkół i klas.Wieczorami spotykają się przy butelce piwa bądz grilują.Podczas takiego spotkania w zależności od jego uczestników usłyszymy konwersacje w języku angielskim,holenderskim,polskim czy niemieckim.Takie spotkania przyczyniają się do lepszego ,wzajemnego poznawania kultury,obyczajów innych narodów.Są kużnią integracyjną różnych społeczeństw i religii.Zuidplein z dwóch stron jest ograniczony Maasem i wieloma basenami portowymi.Między innymi jest zlokalizowany Port Rotterdam.Dla ułatwienia oglądania fotografii i ich lokalizacji publikuję jeszcze jedną mapę planu poszerzonego tej części miasta.

Na początek zima w Holandii.

Wspaniały przykład Holenderskiego budownictwa Ludowego.

Plan Zuiderpark oraz przyległych dzielnic w Rotterdamie.

 

Widok na basen  Maashaven z wagonu Metra w okolicy ulicy Maashaven.W oddali ponad zabudowaniami widać statek liniowy pasażerski "ROTTERDAM".

Widok kompleksu handlowego "Ahoy' "od strony Saturna i ulicy Metroplein.

Woda i fontanna w Zuiderpark.

Na placu Zuidplein możemy podziwiać sklep z różnymi pucharami na różne okazje i konkursy.Oczywiście ceny takich pucharów są bardzo wysokie.

Idąc spacerkiem od placu Zuidplein w kierunku kompleksu handlowo-wystawowego Ahoy' po prawej stronie widzimy budynki biurowe oraz ciągnące się zabudowania SATURNA.Budynki te są przy ulicy Tventestraat.

Za budynkami od strony parkingu widnieje reklama SATURNA.

Osiedla mieszkaniowe w większości wyglądają podobnie.Na zdjęciu ulica Wieringerstreaat.W tej dzielnicy mieszkają Turcy,Japończycy,Polacy i Holendrzy.Ta ulica znajduje się niedaleko Centrum Zuidplein.

Inne ujęcie ulicy Weringerstreaat.

Wieża radiowo-telewizyjna w okolicach Waalhaven.

Widok od Maasa portu Rotterdam oraz wieży radiowo-telewizyjnej.

Zaplecze jednego z basenów portowych przy ulicy Lentstreaad.

Nieopodal zobaczymy pomnok śrubę napędową statku.

Basen portowy przy Waalhaven oraz wieża radiowo-telewizyjna.

Zacumowane holowniki i dzwigi portowe.

Takie widoki spotkamy przy Weringerstreaat w dzielnicy Zuidplein.

Na zapleczu placu Zuidplein również zobaczymy nieporządek i bałagan.Szczególnie jest to widoczne na ulicach,gdzie mieszkali ludzie  z Bliskiego Wschodu.

 

Wewnątrz "SATURNA" w Rotterdamie w Centrum Zuidplein.

Korytarze i drogi komunikacyjne w kompleksie handlowym "SATURN".

Widok nabrzeża basenów portowych i torów przy ulicy Plompertstraat.

Jeszcze raz witryny sklepów w "SATURNIE".

Kolejne wystawy w SATURNIE.

Zaciszne kąty w Zuiderpark.

Niedaleko Centrum Zuidplein przy ulicy Bevelandsestraat znajdują się planty "AMELANDSEPLEIN.Spotkamy tam oswojone zwierzęta,które są nielada frajdą dla przechodniów i bawiących się na plantach dzieciaków.Na zdjęciu obok sarenek przycupnęły dzikie króliki,których w Rotterdamie jest dużo.

Dumnie prezentujący swoje pióra Paw.

Szanowni Państwo w następnej notatce powrócimy do Centrum Rotterdamu.Zobaczycie  zdjęcia satelitarne centrum,dworca centralnego,basenów Havenmusseum oraz fontannę.Wszystkie zdjęcia satelitarne zostaną wzbogacone zdjęciami cyfrowymi  pokazywanych miejsc i obiektów.

Serdecznie zapraszam. 

 

ZUIDPLEIN jest dzielnicą położoną na lewym brzegu Maasa.Z centrum miasta można dojechać Maastunelem,Metrem lub innymi środkami komunikacji przez most Erasmusbrug lub Willemsburg.W dzielnicy tej mieszka wielu Polaków w wynajętych mieszkaniach .Wszystkim,którzy chcą przejść pod Maasem polecam Maastunel dla pieszych,o którym pisałem we wczesniejszych notatkach.W celu poznania tej dzielnicy publikuję mapę,zdjęcia satelitarne w/g Google oray fotografie.

Plan miasta-dzielnica ZUIDPLEIN

Zdjecie satelitarne w/g Google centrum dzielnicy Zuidplein w Rotterdamie.Cyframi oznaczono miejsca,których fotografie publikuję poniżej.

1-budynek z biurami i placówkami użyteczności publicznej

2-skwer z kwiatami,boisko do siatki,ogród piwny,kawiarnia i pomnik.

3-kompleks handlowy "SATURN".

4-odcinek linii naziemnej Metra łączącej Central Station(Dworzec Główny z dzielnicą Portugalską i innymi.

5-ulica Zuidplein

Zobacz Zuidplein na zdjęciu satelitarnym Google:

http://maps.google.pl/maps?hl=pl&q=zuidplein+Rotterdam&ie=UTF8&ll=51.888869,4.492271&spn=0.001887,0.004656&t=h&z=18

Wyjazd z Maastunelu na ulicę Pleinweg i Zuidplein.

Wyjezdzając z Maastunelu po lewej stronie widzimy budynek bardzo nowoczesnego Zakładu Utylizacji Odpadów.

Zaklad Utylizacyjny przy ulicy DOOKLAN

Następnie jadąc w kierunku Zuidplein po drodze wjeżdzamy do krótkiego tunelu zlokalizowanego pod skrzyżowaniem ulicy Maastunel Plein i Pleinweg.Przed nami prosty odcinek drogi do Centrum Zuidplein.

Slrzyżowanie ulicy Maastunel Plein i z Pleinweg (zdjęcie wykonano od strony Centrum Zuidplein).

Zdjęcie wykonano z przejścia nad ulicą Zuidplein w kierunku Maastunelu.Na drugim planie widać odcinek naziemny linii Metra. Za naziemnym odcinkiem linii Metra widzimy ulicę Pleinweg,ktora prowadzi do Maastunelu a następnie do Centrum Rotterdamu.

Budynki i biurowce przy Zuidplein.Widok w kierunku parkingu i ulicy Sallandweg,która jest za budynkiem po lewej stronie.Tym przejściem nad ulicą można wejść do "SATURNA".

Widok placu Zuidplein i skrzyżowania ulicy Zuidplein z ulicą Strevelsweg .Po prawej stronie jest główne wejście do Centrum Handlowe "SATURN " i Alberta .

Główne wejście do "SATURNA" od strony ulicy Zuidplein.

Inne wejście do "SATURNA" od strony ulicy Vaanweg.W "SATURNIE"można przejść na stację Metra-Zuidpl.

Widok ogrodu piwnego i boiska.Widoczne budynki mieszkalne stoją na ulicy Wevershoekstraat.

Pomnik kobiety i mężczyzny na skwerze placu Zuidplein.

Inne ujęcie placu Zuidplein.

Plac Zuidplein w innym ujęciu.W oddali widać pomnik kobiety i mężczyzny od tyłu.

Inne ujęcie placu Zuidplein.

Naziemny odcinek Metra biegmący niedaleko placu Zuidplein w okolicy ulicy Mijnsheren Laan.Na zdjęciu wagony Metra.Metro kursuje w odstępach od 5 -10 minut.

Inny odcinek naziemnej linii Metra w dzielnicy Zuidplein.Odcinek w ojokicach ulicy Maashaven.

Stacja Metra naziemnego odcinka nad skrzyżowaniem ulicy Brielselaan,ulicy Putselaan i Maashaven.

Naziemny odcinek Metra w Zuiderpark.Zdjęcie wykonano w okolicy ulicy Zuiderpark-weg.

Odrestaurowany wiatrak w okolicach ulicyromme Zandweg na obrzeżach parku Zuiderpark.

Park ten jest wspaniałym miejscem do wypoczynku.Tutaj w ciszy i spokoju,z dala od miejskiego hałasu ludzie spacerują i podglądają dzikie ptactwo.Sąsiedztwo wielu kanałów wodnych i urokliwych mosteczków wprowadza nastrój sielanki.

Mostki nad kanałami w Zuiderparku.

Drogi dla rowerzystów i szerokie deptaki dla spacerowiczów w Zuiderparku.

W tej notatce nie mogę opublikować więcej zdjęc ze względu na objętość  notki.Zapraszam na drugą część notatki Zuidplein-Rotterdam II Część(zdjęcia). 

 

 

 

 

 

czwartek, 20 grudnia 2007

Miasto Rotterdam częsciowo leży poniżej poziomu Morza Północnego.Jednym z dowodów potwierdzających ten fakt jest śluza wodna,która łaczy rzekę Maas z kanałem żeglownym w okolicach Maastunelu.

Mapa fragmentu Rotterdamu.Na mapie zaznaczono kolorowymi okręgami miejsca ,w których wykonano fotografie.

-kolorem różowym śluzę łączącą Maas z położonym o kilka metrów niżej kanałem żeglownym

-kolorem granatowym wieżę z tarasem widokowym

-kolorem czerwonym Maastunel dla samochodów,który biegnie pod dnem Maasa
-kolorem zielonym odrestaurowane Holenderskie wiatraki,które są symbolem budownictwa ludowego.

Zdjęcie satelitarne w/g Google z zaznaczonymi miejscami położenia wieży z tarasem widokowym,śluzy i wjazdu do Maastunelu.

Śluza na zdjęciu satelitarnym Google:

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.907465,4.464236&spn=0.001804,0.004656&t=h&z=18

Zdjęcie satelitarne w/g Google śluzy i przyległych terenów.Po prawej stronie widać dwupasmową jezdnię prowadzacą do i z Maastunelu.

Tak wygląda droga wodna do śluzy.W oddali,po prawej stronie widać wieże z tarasem widokowym.

Wieża nocą.

Widok tarasu,w którym miesci się kawiarnia.Na szczycie wieży widać obrotowy taras ruchomy,z którego widac Europort i Rotterdam.

Jadąc od strony centrum na Maastunel po prawej stronie widzimy wieżę.

Wieża na zdjęciu satelitarnym Google:

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.905367,4.467015&spn=0.003773,0.009313&t=h&z=17

Wjazd do Maastunelu.

Maastunel na zdęciu satelitarnym Google:

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.895179,4.47238&spn=0.007548,0.018625&t=h&z=16

Inne ujęcie wjazdu do Maastunelu.

Tak wygląda na środku Maastunel,który ma długość 1100 metrów.

Wieża widokowa jest najchętniej odwiedzana przez turystów,którzy z obrotowego tarasu widokowego fotografują panoramę Rotterdamu.Wstęp na wieże kosztuje 8 Euro.Przejażdzka na szczyt wieży trwa około 5-8 minut.W połowie drogi taras widokowy zatrzymuje się i wykonuje powolny ruch obrotowy.Ściany tego obrotowego tarasu są wykonane ze szkła .Ciekawostką jest to,że w okresie swiąt i niektórych dni można zobaczyć alpinistów,którzy z wierzchołka wieży schodzą po linach. Takie pokazy zawsze gromadzą tłum gapiów.Wieża jest zlokalizowana pomiędzy ulicą PARK-HAVEN a Baden PoWELL-Laan.Cały ten teren jest parkiem zieleni,w którym zobaczymy wspaniałe rośliny i krzewy.Również możemy odpocząć na jednej z wielu ławek-obserwując ludzi,którzy spieszą do Maastunelu dla pieszych i rowerzystów lub spoglądając na Maas-podziwiać przepływające barki i statki.Dla turtstów bogatszych działa pływający HOTEL CHIŃSKI z restauracją.Smakosze potraw Chińskich za odpowiednią opłatą mogą się posilić różnymi specjałami kulinarnymi .

Na zdjęciu za ścigaczami Holenderskiej Rivier-politii widać Hotel Chiński.Za hotelem płynie Maas.Zdjęcie wykonano z ulicy Westzeedijk,która prowadzi przez zwodzony most na śluzie do ronda Drooglever Fortuyn Plein,z którego wjeżdzamy do Maastunelu. 

Zrekonstruowany wiatrak.

Wiatrak ten najlepiej jest widoczny z ulicy VOOR HAVEN.Wokół terenów,na których jest on położony znajdują się przystanie jachtowe.Są one połączone z drogą wodną Cool-haven.Właśnie połączenie tego kanału z Maasem prowadzi przez śluzę.W otoczeniu wiatraka znajdują się typowe dla Holandii stare kamieniczki.

Śluza jest położona pomiędzy ulicami Puntegaalstr. i Jongh Weg.Śluza jest ograniczona z obydwu stron zwodzonymi mostami pod którymi są automatyczne zapory wysuwające się z brzegów.

Ruch samochodowy,tramwajowy i dla pieszych zostaje wstrzymany w chwili gdy do śluzy zbliża się jednostka pływająca lub wypływa ze śluzy.Na powyższym zdjęciu widzimy szlabany i podnoszenie mostu przez który prowadzi ulica WESTZEEDIJK.Most ten jest zlokalizowany od strony Maasa.Na podstawie poniższych zdjęć poznamy działanie takiej śluzy wodnej.

Most został podniesiony,zapora(przegroda)schowała się w brzegu  śluzy ,w której poziom wody jest taki sam ,jak na Naasie.W dalekiej perspektywie widać Hotel Chiński.

Od strony Maasa wpływa barka.Na barce widzimy rowery i tzw."STOPBARKOWICZÓW",którzy za drobną opłatą są zabierani z miejsca wypłynięcia barki.Należy wspomnieć,że w Rotterdamie za pośrednictwem barek są przetransportowywane różne materiały i towary pomiędzy basenami portowymi.

Inne ujęcie "barkostopowiczów.

Barka podpłynęła do drugiej przegrody w śluzie.Poprzednie przegroda została zamknięta,opuszczono most i przywrócono ruch na ulicy WESTZEEDIJK.Przerwa trwała około 10 minut.

Poziom wody w śluzie,który był taki sam jak w Maasie musi o parę metrów zostać obniżony-do poziomu wody w Cool-haven.Na zdjęciu widać barkę,której pokład jest powyżej brzegów kanału śluzowego.Za pomocą specjalnych klap w nabrzeżach sluzy zostaje wypuszczona woda.Proces ten trwa do chwili wyrównania poziomu wody w kanale i śluzie.

Na zdjęciu widać obniżanie się poziomu wody w śluzie.Widoczny ślad  poprzedniego poziomu wody na ścianach kanału  potwierdza ,ze Cool-haven jest poniżej poziomu Maasa.

Po wyrównaniu poziomów wody następuje wstrzymanie wszelkiego ruchu ulicznego odbywającego się na moście.Na zdjęciu widzimy otwieranie przegrody,która wsuwa się w nabrzeże śluzy.Barka stoi w miejscu i oczekuje zmiany swiatła czerwonego na zielone.Po prawej stronie widać sygnalizator świetlny i czerwone światło.

Podnoszenie mostu.Przegroda już jest otwarta.

Zielone światło-barka wypływa ze śluzy na COOL-haven.Na dalszym planie widzimy budynki zlokalizowane na ulicy  DE JONGH WEG.Kanał Cool-hawen jest bardzo długi .Prowadzi przez zabudowania miejskie aż do basenów rozładunkowych w okolicach  Prk Żestienhoven i Gordelweg.

Tak wygląda Cool-haven.Widoczna ulica nazywa się  AELBRECHTSKADE.

Tak wygląda ten kanał w okolicy SPANGESE-KADE.Tutaj ten kanał nazywa się Delfshavense Schis.

Na zdjęciu specjalistyczna barka na kanale do przewozu chemikaliów.

Kończąc tą notatkę przedstawiam parę innych zdjęć z Rotterdamu nie dotyczących tematu śluzy.W następnej notatce odbędziemy wirtualną podróż na drugim brzegu Maasa.Zapoznamy się  z  dzielnicą  Zuidplein.

Migawki z Rotterdamu

 

.

Centrum Rotterdamu.Z naturalnych kwiatów zbudowano makietę gór.

Tak wyglądają ulice w centrum handlowym w Rotterdamie.

Centrum Rotterdamu.Zdjęcie wykonano z promenady spacerowej wzdłuż kanału wodnego.

Inne ujęcie wiatraka edytowanego w niniejszej notatce.

Tak są zatłoczone drogi dojazdowe do Centrum Rotterdamu.

Muzeum marynistyczne zlokalizowane przy ulicy,która prowadzi do mostu Erasmusbrug z Centrum Rotterdamu.

Inne ujęcie mostu Erasmusbrug.

Jeszcze inne ujęcie gór kwiatów w Centrum Rotterdamu.

Nabrzeże  Maasa od strony centrum miasta.Na pierwszym planie widać przepływającą barkę.

Zdjęcie wykonane w Rotterdamie.Wiszący na Holenderskiej fladze plecak jest swego rodzaju zasygnalizowaniem jakiegoś protestu jego własciciela.

Gęsi w jednym z parków w Rotterdamie.

Widok basenów portowych na Maasie.

Kościół Franciszkański w Rotterdamie.

Widok wieżowców w Centrum Rotterdamu.Zdjęcie wykonano w okolicach Meczetu Tureckiego zlokalizowanego przy Mevlana-Plein.

W tym pasie zieleni miesci się Sportcomplex Essenburgsingel.Widoczne wieżowce znajdują się w odległości około 2 km.

 

 

środa, 19 grudnia 2007

Podstawowe informacje o tym mieście przedstawiłem w notatne o Europorcie.Miasto to jest celem turystycznych wycieczek wielu Obcokrajowców.Tutaj są organizowane festiwale muzyczne i działają teatry,kina i dyskoteki.Turyści zwiedzają muzea,w których zgromadzono ogromne zbiory malarstwa Flamandzkiego.Miasto leży poniżej poziomu Morza Północnego i jest zabezpieczone potężną obrotową zaporą.W przypadku pojawienia się wysokiej fali zapory zagradzają drogę do rzeki i kanałów żeglugowych.Holendrzy prowadza odwieczną walkę z wodą.Temu miastu poświęcę kilka notatek.Jest to niezbędne w celu przybliżenia panującego ciekawych i wartych odwiedzenia miejsc.Mieszkańcy miasta wywodzą się z różnych narodowości.Z samej Afryki mieszkają i pracują przedstawiciele ponad 160 różnych plemion.Tutaj swoje miejsce znależli Pakistańczycy,Libańczycy,Turcy,Hindusi,Chińczycy i Polacy.Szacuje się ,że w Rotterdamie mieszka około 20tys.Polaków.Nasi rodacy pracują w różnych gałęziach gospodarki i usług oraz prowadzą własna działalność gospodarcza.Jest to możliwe dzięki liberalnym przepisom i systemowi podatkowemu.Bardzo wielu Polaków zakłada spółki z Holendrami .Publikując zdjęcia,mapy i materiały reklamowe Holenderskie chciałbym przybliżyć wszystkim czytelnikom tą aglomerację.Jeżeli wsród czytelników znajdą się osoby,które były w Rotterdamie -to napewno powspominają rozpoznane miejsca.Natomiast osoby ,które w tym mieście nie gościły-poznają jego architekturę i pozyskają wiele informacji przydatnych podczas podróży.Rozpoczynam od prezentacji zdjęcia satelitarnego Rotterdamu w/g "GOOGLE".Zdjęcia te będą odpowiadać mapom ,które również opublikuję.

Rotterdam w/g Google.

Link do mapy satelitarnej Google:http://maps.google.pl/maps/ms?hl=pl&ie=UTF8&msa=0&ll=51.907849,4.476585&spn=0.120729,0.298004&t=h&z=12

Holenderska mapa przedstawiająca Rotterdam z podziałem na dzielnice.

Mapa miasta Rotterdam.

Plan Holenderski Centrum miasta.

Zdjęcie satelitarne w/g Google fragmentu Rotterdamu z zaznaczonymi mostami.

Mosty te są charakterystyczne i nieomal każdy turysta je fotografuje.Przybliżę te mosty na zdjęciach satelitarnych oraz fotografiach.

Zdjęcie satelitarne jednego z mostów.

http://maps.google.pl/maps?hl=pl&q=zuidplein+Rotterdam&ie=UTF8&ll=51.909398,4.485641&spn=0.007545,0.018625&t=h&z=16

Most ten jest zlokalizowany nieopodal tunelu pod dnem rzeki Maas,w którym jeżdzi Metro.Część tego mostu jest podnoszona ,gdy przepływają bardzo wysokie jednostki lub pływające maszyny specjalistyczne do pogłębiania koryta szlaku wodnego.Taką ogromną pływającą zobaczycie Państwo na następnych fotografiach.

Na zdjęciu satelitarnym widać koparkę-pogłębiarkę koryta szlaku wodnego.

Zdjęcie satelitarne w/g google jednej z pływających koparek-pogłębiarek.

Zdjęcie satelitarne innego mostu na Maasie.Od koloru jest nazywany"czerwonym"

Na zdjęciu na drugim planie widać most.Pływająca koparko-pogłębiarka holowana przez holownik.

Inne ujęcie tej pogłębiarki.

Zdjęcie mostu,który na satelitarnym zdjęciu jest zaznaczony czerwonym okręgiem(ten z lewej strony).

Inne ujęcie(z drugiej strony mostu).

Na moście.

Widok na most czerwony.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.917267,4.495801&spn=0.003772,0.009313&t=h&z=17

Widok z mostu "Erasmusbrug na Hoofdkantoor Brandweer.

Widok z tego samego mostu na Willemskade,na której to ulicy mieści się Wereldmuseum Rotterdam oraz Opstappaats Spido/Waterbus.

Waterbus to pzrystań statków wycieczkowych oraz nieopodal mieści się plac,na który przyjeżdzają autobusy z Polski.Na tym placu są zainstalowane automaty-informujące o Rotterdamie.Można wydrukować za darmo linie metra i autobusowe z wszystkimi przystankami.Również możemy otrzymać wydruk najatrakcyjniejszych miejsc do zwiedzania lub rozmieszczenie hoteli.Bardzo ciekawą informacją jest kolorowa mapa zabytków .

Takie biuletyny informacyjne wydrukowałem i zaprezentuję je Państwu w tej lub następnej notatce.

Widok z mostu nocą na oświetlone nabrzeże.

Inne ujęcie z tego samego mostu.

Na pierwszym planie w dole widać statki wycieczkowe firmy SPIDO.

Widok mostu Willemsburg(czerwonego)Zdjęcie wykonano z Maasboulevard.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.917267,4.495801&spn=0.003772,0.009313&t=h&z=17

Pogłębiarka wodna na Maasie w Rotterdamie.Zdjęcie wykonano z nabrzeża w okolicy Fejenordkade.

Zdjęcie wykonano w okolicach Maastunelu.

Pasażerski liniowiec"ROTTERDAM" przy nabrzeżu Holland  Amerikakade w Rotterdamie.Zdjęcie wykonano z czerwonego mostu.

Most  Erasmustbrug w całej okazałości oraz zacumowany "Rotterdam".

Na zdjęciu most v.Brienenoordbrug.Jest to ten trzeci most po prawej stronie zaznaczony czerwonym okręgiem na zdjęciu satelitarnym w/g Google.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.904175,4.54349&spn=0.003773,0.009313&t=h&z=17

Wszystkie pojazdy jadące od strony miejscowości Bredy przejeżdzają przez ten most.Od tego mostu po lewej stronie jest niedaleko stadion FEJENORDU ROTTERDAM.Będzie również notatka na temat tego stadionu oraz zdjęcia i zdjęcia satelitarne.Zauważyliście Państwo,że szykuje się burza.Na szczęscie wraz z kolegą schroniliśmy się pod tym mostem,podziwiając jego konstrukcję.Mostów na terenie Rotterdamu jest bardzo wiel.Tm stalowym konstrukcjom poświęcę oddzielną notatkę.Jest to niezbędne w celu pokazania ich wspaniałości i oryginalnych rozwiązań inżynierskich.Na terenie Rotterdamu sfotografowaliśmy wybrane i najbardziej ciekawe obiekty.Również dysponuję nakreconymi filmikami z terenu Rotterdamu.W jednej z dalszych notatek zabiorę Państwa na filmową przejażdzkę samochodem po Rotterdamie.Również zobaczycie burzę z piorunami i błyskawicami.Obecnie zapraszam do oglądania następnych zdjęc z Rotterdamu.

Zdjęcie satelitarne mostu v.Brienenoordbrug w/g Google.

Rotterdam.Wygląd zabudowy w okolicach ulicy Terwenakker na wybrzeżu Maasa.

Widok na wieżę widokową.Pod powierzchnią rzeki Maas na głębokości około 50 metrów jest Maastunel dla samochodów i pieszych.Widoczny mały z czerwonej cegły i z zielonym dachem budynek jest wejściem do Maastunelu dla pieszych i rowerzystów.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.895179,4.47238&spn=0.007548,0.018625&t=h&z=16

Zdjęcie satelitarne w/g Google zatoczki Veerhaven i Wereldmuseum Rotterdam.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.907823,4.479144&spn=0.001804,0.004656&t=h&z=18

Budowa wieżowca przy Wijnhaven w Rotterdamie.

Centrum ZuidPlein w Rotterdamie.

http://maps.google.pl/maps?hl=pl&q=zuidplein+Rotterdam&ie=UTF8&ll=51.888869,4.492271&spn=0.001887,0.004656&t=h&z=18

Jedna z ulic w Centrum Rotterdamu.

Wejście do jednej ze stacji Metra niedaleko Centrum.Stacja nazywa się Blec station.

Bardzo ciekawa architektura zabudowy.

Takie widoki są niedaleko centrum.Jest tutaj wiele kawiarenek na wolnym powietrzu.Na przeciwległym brzegu kanału widać parasole i stoliki.Tutaj smakosze piwa próbują swoich sił.

Ciekawe rozwiązania architektoniczne.

Są też takie uliczki.

Zabudowa w Centrum Rotterdamu.

Budynek symbolizujący miniony okre odbudowy Rotterdamu,w którym stosowano beton i szkło.

Centrum Rotterdamu.

Na dalszą podróż wirtualną po Rotterdamie zapraszam  na następną notatkę.

 

 

 

 

niedziela, 16 grudnia 2007

Rotterdam jest położony w prowincji Holandia Południowa przy ujściu Renu do Morza Północnego.Prawa miejskie uzyskał w 1299 roku a od XIV wieku jest ważnym europejskim portem morskim i żeglugi śrudlądowej.Wiek XIX jest okresem,w którym port ten traci swoje znaczenie w związku z powstaniem Zagłębia Ruhry.Holendrzy pragnąc przywrócić świetność tego portu w latach 1866-1872 przekopują nowy kanał,który przyczynia się do ponownego rozwoju portu i miasta .Okres II Wojny Światowej przynosi ogromne zniszczenia . Odbudowa miasta i portu po wojmie jest jednym z najważniejszych priorytetów rządu i narodu.Europort w 1968 roku zostaje odbudowany i wkrótce staje się największym portem kontynentu.Obecnie port ten może poszczycić się 400 milionami ton przeładunku w ciągu roku.

Do portu zawija ponad 30 tysięcy jednostek pływających.Jest to imponująca ilość na skalę światową.Miasto obecnie liczy około 1100 tys.mieszkańców i jest prężnym ośrodkiem przemysłowym .Jest również symbolem budownictwa z betonu i szkła.W dzisiejszym Rotterdamie nie sposób znależć obiektów architektonicznych ,które byłyby pozostałościami zabudowy miasta z odległych czasów.Zrekonstruowano XV wieczny kościół św.Wawrzyńca-St.Laurentskerk oraz odrestaurowano XVII wieczną kamienicę,w której mieści się Schielandshuis Museum,posiadające eksponaty dokumentujące historię miasta .Niezbitym dowodem związków Holendrów z morzem i wodą jest Prins Hendrick Martime Museum mieszczące się na wolnym powietrzu bardzo blisko centrum miasta .

W niniejszej notatce zobaczycie Państwo zdjęcia satelitarne Europortu oraz niektórych obiektów .Miejsca te również zostały sfotografowane i będzie można porównać je ze zdjęciami satelitarnymi , które skopiowałem ze strony http://mapy.pomocnik.com/zdjęcia-satelitarne-miast/.Oczywiście zostały one odpowiednio obrobione w celu edycji na blogu.Pragnąc przybliżyć i uatrakcyjnić oglądanie zdjęć dodatkowo publikuję mapy holenderskie z Planu Miasta Rotterdam .

Mapa Europortu w Rotterdamie.Czerwonymi okręgami zaznaczono miejsca wykonanych fotografii.

Link do mapy satelitarnej Google:http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=Rotterdam&sll=52.025459,19.204102&sspn=7.71011,19.072266&ie=UTF8&ll=51.956326,4.111977&spn=0.120599,0.298004&t=h&z=12

Zdjęcie lotnicze Europortu (skan ze strony Holenderskiej o Europorcie).

Zdjęcie satelitarne Europortu w/g "GOOGLE"

Szanowni Państwo w tym miejscu muszę przerwać dalsze publikowanie zdjęć i opisów ze względów technicznych.Dotyczy to pojemności bloga,którą od dosyć dłuższego czasu nie miałem zwiększaną.W chwili powiększenia tej pojemności natychmiast uzupełnię niniejszą notatkę,w której pragnąłbym zamieścić jeszcze 30 fotografii-dotyczących Europortu.Przepraszam czytelników i proszę o cierpliwość.Mam nadzieję,że ten problem zostanie bardzo szybko rozwiązany przez administratora "blox.pl"

Dzięki szybkiej odpowiedzi Administratora "B lox.pl" otrzymałem zwiększoną pamięć zasobów bloga i tym samym rozpoczynam kontynuację niniejszego tematu.Równocześnie pragnę tą drogą podziękować administratorowi portalu za błyskawiczne rozwiązanie problemu.Serdecznie dziękuję.

autor bloga.

Zdjęcie satelitarne Europortu w/g "GOOGLE"

Naniesione czerwone okręgi odpowiadają wykonanym fotografiom,które prezentuję poniżej.Okręg naniesiony żółtym kolorem przedstawia miejsce,w którym stoi znak drogowy z tablicami informacyjnymi.Miejsce to jest zakończeniem ulicy Bouleward i początkiem Noordzeeweg.Obydwie ulice są dojazdem do Europortu oraz przeprawy promowej.Wzdłuż ulicy Bouleward biegnie spacerowa aleja.Idąc tą aleją możemy obserwować przepływające statki po Nieuwe Waterweg.Jest to właśnie część nowej drogi wodnej,która połączyła Ren z Morzem Północnym.

Z tego miejsca do Centrum Rotterdamu jest 23 km oraz 5 km do Europortu.Za tym pasem zieleni,który ma szerokość około 20 metrów płynie Nieuwe Waterweg.Zdjęcie to zostało wykonane dokładnie w miejscu zaznaczenia żółtym okręgiem na satelitarnym zdjęciu.Zwiedzanie tej okolicy najlepiej jest odbyć pieszo.Podczas takiego spaceru bardzo wiele zobaczymy i nic nie umknie naszej uwadze.Interesującą rzeczą jest,że po Bulwarze spacerowym biegają dzikie króliki,których zdjęcia przedstawię w innej notatce.Powracając do satelitarnego zdjęcia Europortu z naniesionymi okręgami przedstawiam zdjęcie mostu .

Zdjęcie mostu widocznego na powyższych zdjęciach satelitarnych.Udając się w dalszy spacer zauważycie Państwo,że w ciągu niedługiego okresu czasu bardzo zmieniła się pogoda.Możecie to odczytać na zdjęciach w miejscu,w którym jest automatycznie nanoszona data i godzina wykonania zdjęcia.Teraz przedstawię przeprawę promową przez Nieuwe Waterweg.

Na zdjęciu satelitarnym w/g"GOOGLE"zaznaczyłem miejsca wykonania fotografii przeprawy promowej,które prezentuję Państwu poniżej. 

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.91362,4.239435&spn=0.030178,0.074501&t=h&z=14

 

Tak wygląda parking przy wjeżdzie na prom.Miejscowość nazywa się Rozenberg.

Dobijający prom do brzegu. 

Turysta oczekujący na prom. 

Na pierwszym planie rower ze skrzynką piwa.Wielu Holendrów uwielbia oglądać przepływające statki i barki. 

Promy kursują ruchem wahadłowym przez całą dobę.Zawsze jest komplet pasażerów i samochodów.

Na rzece jest ogromny ruch jednostek pływających.Kilka z nich zostało uwiecznionych na fotografiach.

Wielki kontenerowiec płynie do Centrum Rotterdamu.Głębokość tego kanału wynosi około 30 metrów.Taką informację podał nam doker obsługujący promy przy nabrzeżu.

Na zdjęciu barka załadowana ciągnikami rolniczymi,płynaca do jednego z wielu basenów portowych.

Tak wygląda jedna z uliczek w Rozenbergu ,gdzie jest przystań promowa.

Inne ujęcie tej uliczki.Wszedzie jest dużo kanałów wodnych.Spacer taką uliczką jest bardzo przyjemny.

Zdjęcie satelitarne w/g"GOOGLE" fragmentu Europortu z widocznymi fragmentami rafinerii i Rozenbergu,wraz z przystanią promową.

Zdjęcie satelitarne w/g"GOOGLE"następnego basenu w Europorcie.Również widzimy rafinerie.

Zdjęcie satelitarne innej rafinerii.Tą rafinerię widać z rejsowych samolotów ,lecących z Wrocławia do Londynu.

Zdjęcie jednej z rafinerii w Europorcie.Zostało wykonane z autobusu komunikacji miejskiej.

Następna rafineria w Europorcie.

Na terenie dojazdowym do Europoru jest wiele mostów i baterii elektrowni wiatrowych.

O środkach komunikacji w Rotterdamie i sposobie dojechania np.z Centrum miasta do portu będę opisywał w notatce o komunikacji.

Następna notatka zostanie poświęcona Centrum Rotterdamu.Również zobaczycie Pastwo zdjęcia satelitarne i cyfrowe.Na zakończenie niniejszej notatki jeszcze dwa zdjęcia.Jedno przedstawiające zacumowany tankowiec w Europorcie.Za tym tankowcem widać we mglw Morze Północne.Udało się  sfotografować największy Holenderskiliniowiec pasażerski"ROTTERDAM"w centrum miasta,gdy zawinął tam z Ameryki.

Tankowiec przy nabrzeżu w Europorcie.

Na zdjęciu statek pasażerski "ROTTERDAM"przy nabrzeżu w Centrum Rotterdamu.

Statek ten płynął tym samym kanałem ,na którym pływają przedstawione powyżej promy.Kanał ten jest naprawdę szeroki i głęboki.Poniżej przedstawiam zdjęcie tego kanału.

Widok na kanał.

Kończąc niniejszą notatkę -zapraszam Państwa do czytania następnych.Znajdziecie  w nich zdjęcia satelitarne,fotografie i opisy róznych ciekawych miejsc w Rotterdamie.Przedstawię Centrum Rotterdamu w obrazach satelitarnych oraz fotografiach wykonanych w dzień i w nocy.Odwiedzimy Rotterdamskie ZOO oraz poznamy ciekawe obiekty budownicywa wodnego takie,jak śluzy,mosty i kanały.Również zapoznamy się ze stadionem Fejenordu oraz słynnymi mostami i wieżą widokową.Poznamy srodki komunikacji,dworzec centralny i metro.Również zobaczycie Państwo zdjęcia Meczetów i wiele wspaniałych widoków.Serdecznie zapraszam.

 

 

 

 

 

 

Obecne ziemie Holandii kilkaset lat przed naszą erą zasiedlali Celtowie.Na początku naszej ery tereny południowej Holandii (okolice miast Utrecht i Nijmegen)skolonizowali Rzymianie.Od V wieku Holandia przeszła pod panowanie Franków.Po podziale monarcgii Karola Wielkiego w wyniku traktatu z 843 r.(W Verdum) , Holandia stanowi część Niemiec.Średniowiecze dla wielu krajów europejskich przyniosło okres rozbicia dzielnicowego.W XV w. kraj zostaje zjednoczony przez władców burgundzkich.W 1477 r. Niderlandy (z terenami obecnej Belgii i Luksemburga)znalazły się pod panowaniem Habsburgów.

W XVI wieku protestancka ludność północnych Niderlandów rozpoczęła bunt przeciw Habsburgom .Buntowi przewodniczyłWilhelm I Orański(van Oranje).Rok 1581 północnej częśći Niderlandów przyniósł proklamowanie niezależnej Republiki Zjednoczonych Prowincji Niderlandów,której niepodległość uznano dopiero w 1648 roku.Wiek XVII jest okresem wspaniałej prosperity Holandii.Państwo to wzbogaca się na handlu towarami oraz wysokowydajnej produkcji.Również w tym okresie Holandia rozpoczyna ekspansję kolonialną,która bardzo szybko staje się przyczyną konfliktu z Anglią.Konflikt ten zostaje zakończony w 1689 roku za sprawą Wilhelma III Orańskiego,który zasiada na tronie obu państw.Wiek XVIII dla Holandii jest okresem,w którym następuje osłabienie pozycji kraju na arenie międzynarodowej co bezpośrednio wywiera ogromny wpływ na zubożenie jej obywateli.W 1795 roku Holandia popada w zależność od Francji i staje się Republiką Batawską,której koniec następuje po klęsce Cesarza Napoleona Bonapartego.W latach 1815-1830 Królestwo Holandii wraz z Belgią tworzy Królestwo Zjednoczonych Niderlandów,którego rozpad następuje po powstaniu Belgijskim.Belgia tworzy niezależne królestwo a Holandia przystępuje do Unii Personalnej z Luksemburgiem.Unia ta trwała aż do 1890 roku.W okresie I Wojny Światowej Królestwo Holandii zachowało neutralność.Było również miejscem,gdzie schroniła się niemiecka rodzina cesarska Hohenzollernów.Pomimo deklarowanej neutralności przed II Wojną Światową-Holandię zaatakowały Niemcy Hitlerowskie .Holandia była okupowana przez kolejne cztery lata aż do momentu wyzwolenia przez wojska amerykańskie,brytyjskie i polskie.Należy wspomniećże tereny okupowanej Holandii zostały wyzwolone dopiero w ostatnich dwóch miesiącach wojny.W 1948 roku Holandia wiąże się Unią Celną z Belgią a od 1958 r.również Unią Gospodarczą z Belgią i Luksemburgiem w ramach Beneluksu.

W 1949 roku Holandia przystępuje do NATO będąc zaangażpwaną w wojnę w Indonezji.Wojna ta kończy się w 1954 roku uzyskaniem niepodległości przez Indonezję , która była kolonią holenderską.Dzisiejsza Holandia,to dynamicznie rozwijający się i nowoczesny kraj.W kraju tym występuje niedobór siły roboczej fachowej we wielu gałęziach gospodarki i przemysłu.Od 1 maja 2007 roku Holendrzy otworzyli swoje rynki pracy dla Polaków.Holandia leżaca w centrum Zachodniej Europy jest bardzo chętnie odwiedzana przez turystów zagranicznych,których najwięcej przybywa z Wielkiej Brytanii,Niemiec,Stanów Zjednoczonych,Belgii i Francji.Najczęsciej odwiedzanymi miejscami są oczywiście duże miasta,takie jak Amsterdam,Haga i Rotterdam.Również turyści odwiedzają mniejsze miasta,które przyciągają ich swoim niepowtarzalnym urokiem i są mniej Kosmopolityczne.Do tych miast zaliczymy Haarlem,Leidę,Delft,Maastricht,Nijmegen i Bredę.Bardzo wielu turystów zamiast hałaśliwych miast woli wypoczywać na wybrzeżach Fryzji,Wysp Północnych lubScheveningen koło Hagi.Ta mała miejscowość jest uznawana za najbardziej luksusowe letnisko nadmorskie w Holandii.Wspaniałe zbiory muzealne są następnym magnesem,który ściąga wielu turystów z całego świata.Ten mały kraj,jak żaden inny na świecie-zgromadził niezliczone ilości dzieł sztuki z najwyższych półek.Oczywiście na pierwszym miejscu należy wymienić bezcenne zbiory malarstwa.Również atrakcyjne dla wielu turystów sa plantacje i targi kwiatowe.Słynne wiatraki są przykładami architektury ludowej.Do dnia dzisiejszego zachowało się ich około 1000.

W następnych notatkach bede przedstawiał zdjecia i opisy poszczególnych miast,wzbogacając je zdjeciami satelitarnymi "GOOGLE".Mam nadzieję,że znajdziecie Państwo wiele interesujących informacji .Poniżej publikuję niektóre z nich .

Zdjęcie satelitarne Europortu w Rotterdamie w/g "GOOGLE"

Zdjęcie satelitarne centrum Rotterdamu w/g "GOOGLE"

Tradycyjna architektura holenderska.

W następnej notatce rozpocznę cykl prezentacji Rotterdamu.Znajdą sie tam bardzo ciekawe fotografie cyfrowe,zdjęcia satelitarne niektórych ciekawych miejsc i obiektów oraz opisy.Zapraszam do odwiedzin bloga.

 

 

sobota, 15 grudnia 2007

Turyści przybywający do Królestwa Holandii zazwyczaj mają pewne wyobrażenie o tym co chcą zobaczyć .Inne wyobrażenia i oczekiwania mają zapewne wszyscy ci,którzy wyjeżdzają w celach zarobkowych .Większośći wszystkich osób Holandia kojarzy się z polami czerwonych i żółtych tulipanów,wiatrakami,rowerami i wszechobecną wodą.W Holandii oprócz w/w oczekiwań wizualnych zobaczymy również wspaniałe i eleganckie fasady bogatych domów patrycjuszy sprzed kilkuset lat,wspaniałe muzea oraz bardzo ciekawe obiekty inżynierii wodnej.Połowa obszaru Holandii znajduje się poniżej poziomu morza .Pamiętamy wszyscy z lekcji geografii , że takie obszary nazywamy "depresyjnymi".Od niepamiętnych czasów Holendrzy prowadzą skuteczną walkę z wodą.Kraj ten rozwija się dynamicznie i prowadzi politykę gospodarczą,której celem jest integracja z gospodarkami państw regionu i członkami Unii Europejskiej.

Holendrzy  są bardzo przywiązani do swojego dorobku narodowego oraz tradycji narodowych.Obszar Królestwa Holandii wynosi około 41,9 tys.km kwadratowych.Ludność tego państwa nie przekracza 16 milionów mieszkańców.W skład etniczny narodu holenderskiego wchodzą :

-Holendrzy -80%

-Flamandowie-11%

Fryzowie- 3% oraz Turcy,Arabowie,Surinamczycy i Żydzi . 

Dominującą religią jest protewstantyzm(głównie kalwinizm) oraz katolicyzm.Pozostałe religie to islam i judaizm .

Mapa Europy Zachodniej.

Wspomniane na początku pola czerwonych tulipanów .

Holandia od 1848 roku jest monarchią konstytucyjną.Głową państwa jest monarcha , obecnie królowa Beatrix.Faktyczna władza koncentruje się w reku premiera rządu.W Holandii są następujące partie polityczne :

-Socjaldemokratyczna (PvdA)

-Apel Chrześcijańsko-Demokratyczny (CDA) 

-Liberałowie(V V D)

-Demokraci'66

Parlament ,zwany "STANAMI GENERALNYMI"składa się z dwóch Izb :

-Izby Wyższej (członkowie są wybierani przez STANY PROWINCJONALNE)

-Izby Niższej(DRUGIEJ)

To niewielkie obszarowo państwo wytwarza Produkt Krajowy Brutto (PKB) w granicach  400 miliardów USD co daje w przeliczeniu na jednego mieszkańca około 25500 USD.Roczny przyrost PKB oscyluje w granicach 2,7 %.Holandia eksportuje maszyny,żywność,produkty chemiczne,elektronikę i środki transportu  na kwotę około 170 miliardów USD .Jednocześnie Holandia importuje towary o wartości około 145 miliardów USD.Holandia jest znaczącym producentem w przemyśle stoczniowym .Własne złoża gazu ziemnego zaspokajają potrzeby ogrzewnictwa .Oczywiście gaz ten jest wydobywany na wiertniczych platformach z Morza Północnego.

Morze Północne w okolicach Hagi.Zdjęcia platform wykonano w miejscowości Scheveningen,która jest nadmorskim kurortem wypoczynkowym. 

Holenderskie elektrownie wiatrowe w okolicach Bredy.

Burza nad ziemią Holenderską .

Holenderski wiatrak z Rotterdamu.

Obiekty inżynierii budownictwa wodnego oraz transport rzeczny.

Statek pasażerski"ROTTERDAM"przy nabrzeżu w Rotterdamie.

Ciekawe budownictwo i rozwiązania architektoniczne .

Transport rzeczny.

Dziwne rowery holenderskie.

Są też i takie miejsca w dużych miastach .

Niniejszą notatką rozpoczynam cykl zwiazany z Królestwem Holandii.Znajdziecie Państwo w kolejnych notatkach bardzo wiele informacji z dziedziny kultury,transportu,budownictwa,przemysłu,turystyki i wiele innych,które będą zapewne przydatne turystom i osobom zamierzajacym podjąć pracę na terenie tego kraju.W następnej notatce przybliżę  trochę historii państwowości ,z której Holendrzy są bardzo dumni . Na koniec niniejszej notatki publikuję kolejne zdjęcia,które sa niejako zapowiedzią przyszłych notatek , dotyczących tej Holandii znanej i nieznanej.

Transport kolejowy.Zdjecie wykonano w okolicach Venlo.

Komunikacja autobusowa.Zdjecie wykonano w okolicach Europortu w Rotterdamie.

Metro-odcinek linii napowietrznej.(Rotterdam).

Transport promowy przez rzekę Maas.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.91362,4.239435&spn=0.030178,0.074501&t=h&z=14

Rzeka Maas w Rotterdamie.

Autostrady Holenderskie.

Petrochemia (Rafineria)

Transport morski.

Meczety Tureckie.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.921254,4.442548&spn=0.001803,0.004656&t=h&z=18

Alternatywne mieszkalnictwo.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&q=Blijdorp,+Rotterdam,+Holandia+Po%C5%82udniowa,+Holandia&sll=51.929327,4.471768&sspn=0.000943,0.002328&ie=UTF8&cd=1&geocode=Fb1fGAMdLedDAA&split=0&ll=51.916886,4.444619&spn=0.001886,0.004656&t=h&z=18

środa, 03 października 2007

Miasto Rotterdam.jest położone nad rzeką MAAS.Problemy komunikacyjne zostały rozwiązane między innymi poprzez budowę Maastunelu dla samochodów,dla pieszych i rowerzystów oraz oddzielny dla metra.Ponadto obydwa brzegi są połaczone mostami.Rzeka Maas jest szlakiem wodnym o bardzo wysokim natęzeniu ruchu jednostek pływających.Łaczy ona Ren i Port morski,który jest znany pod nazwą EUROPORTU.Średnia głębokość rzeki Maas w Rotterdamie to około 25 metrów.Taka głębokość pozwala na wpływanie bardzo dużych jednostek pełnomorskich.W następnych notatkach opublikuję zdjęcia statku liniowego,pasażerskiego "ROTTERDAM",który sfotografowałem podczas postoju na rzece Maas .Rotterdam to również wiele Rafinerii i ogromny port.W niniejszej notatce przedstawię Maastunel dla pieszych i rowerzystów.Tunel ten jest wspaniałym wizerunkiem techniki budowlanej Hokendrów.Jak Państwo wiedzą miasto Rotterdam leży poniżej poziomu morza.System kanałów oraz urządzeń hydrologicznych nie pomijając różnego gatunku śluz i zwodzonych mostów zapewnia bezpieczeństwo jego mieszkańcom z jednej strony oraz ekonomiczny rozwój,związany z transportem wodnym.Wszystkie porty Rotterdamu obsługują rocznie ponad 30 tys.jednostek pływających.Jest to imponująca liczba.Patrząc na rzekę Maas z któregoś mostu w mieście-odnosi się wrażenie,że na rzece panuje ogromne natęzenie ruchu jednostek pływających.Dziennie przepływa setki barek,kontenerowców i róznych specjalistycznych jednostek.W następnych notatkach udostępnię wiele zdjęć potwierdzających powyższą informację.

Powracając do tytułu tej notatki przedstawiam Państwu zdjęcia z Maastunelu .

Maastunel dla samochodów posiada dwie jezdnie dwupasmowe i ma 1100 metrów długości.Najniższy punkt Maastunelu leży kilkadziesiąt metrów poniżej dna rzeki Maas,której średnia głębokość nad tunelem wynosi minimum 25 metrów.Taką informację podało radio Rotterdam w miesiąci sierpniu,gdy zawinął statek "ROTTERDAM".

Na powyższym zdjęciu fragment Maastunelu (wyjazd z niego).

Wyjazd z Maastunelu,sfotografowanego na powyższym zdjęciu wygląda właśnie tak.Tą ulicą dojeżdzamy do ronda pokazanego poniżej.

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&q=Blijdorp,+Rotterdam,+Holandia+Po%C5%82udniowa,+Holandia&sll=51.929327,4.471768&sspn=0.000943,0.002328&ie=UTF8&cd=1&geocode=Fb1fGAMdLedDAA&split=0&ll=51.90303,4.469043&spn=0.003773,0.009313&t=h&z=17

 

Maastunel dla pieszych i rowerzystów jest dwupoziomowy.Piesi idą nad tunelem przeznaczonym dla rowerzystów.Wejście do tunelu i wyjście po obydwu stronach rzeki jest umiejscowione w małych ,niepokażnych budynkach,które prezentuję poniżej.Długość tunelu dla pieszych i rowerzystów wynosi mniej niż dla samochodów.Tunel dla samochodów posiada wjazd i wyjazd w kształcie łuku a tunel dla pieszych jest prosty.

Tak wygląda wejście do Maastunelu dla pieszych i rowerzystów.

Po wejściu do tego niepozornego budynku napotykamy ruchome schody,którymi zjeżdzamy lub wyjeżdzamy kilkadziesiąt metrów.Schody te są ustawione pod bardzo dużym kątem w stosunku do poziomu.Taki warunek musiał być spełniony aby ograniczyć długość tego tunelu.

Na powyższej fotografi fragment takich ruchomych schodów,które znajdują się w budynkach po obydwu stronach rzeki.Tymi schodami zjezdza się do Maastunelu dla pieszych i rowerzystów.Na dole znajduje się pomieszczenie ze schodami,które prowadzą do tunelu dla pieszych.Rowerzyści po opuszczeniu schodów ruchomych mogą kontynuować jazdę rowerem na drugą stronę rzeki.

Tak wygląda podziemne pomieszczenie,w którym widoczne są wspomniane schody.

Na poniższym zdjęciu tunel dla rowerzystów.

Na poniższej fotografi tunel dla pieszych.

Jak widać z zamieszczonej fotografii długość tunelu dla pieszych jest spora.Muszę przyznać,że spacer tym tunelem ze świadomością faktu istnienia ponad głowami wielkiej i głębokiej rzeki jest przyjemnością i uruchamia wyobrażnię.

Po drugiej stronie rzeki widać budynek ,w którym jest wyjście z tunelu.Oczywiście w tunelu znajdują się kamery,które NON STOP monitorują ruch pieszych i rowerzystów.W każdym z tych budynków siedzą osoby,które odpowiadają za bezpieczeństwo osób znajdujących się w tunelu.Ciekawostką jest fakt,że w tunelu dla pieszych-dokładnie w połowie jego długości z podłogi wystają czujniki elektroniczne.Czujniki te wyglądają jak małe kwiatki na wysokich łodygach.Zbliżając się do tych czujników-zaczynają świecić i wydają bardzo charakterystyczny dzwięk.Tupnięcie w podłogę powoduje zwiększenie natężenia światła i dzwięku.

Tak wygląda jeden z  budynków, znajdujący się na przeciwległym brzeg rzeki.

 

 

A tak wygląda budynek na drugim brzegu .Ponadto widać płynący po rzece Maas statek wycieczkowy.Należy uświadomić sobie,że rzeka w tym miejscu ma głębokość 30 metrów.Tunel dla pieszych biegnie kilkadziesiąt metrów pod dnem.Na zakończenie tej notatki zdjęcie panoramy fragmentu miasta Rotterdam,widzianego z wieży widokowej.

http://maps.google.pl/maps?hl=pl&q=zuidplein+Rotterdam&ie=UTF8&ll=51.909398,4.485641&spn=0.007545,0.018625&t=h&z=16

Płynące ,załadowane barki po rzece Maas.

W następnej notatce przedstawię następne ciekawe miejsca w Rotterdamie oraz wiele cennych informacji ,przydatnych dla turystów.

Wszystkich czytających serdecznie pozdrawiam .

 

poniedziałek, 13 sierpnia 2007

Serdecznie witam wszystkich odwiedzających niniejszy blog.Obecnie rozpoczynam cykl notatek o Holandii.W tych notatkach znajdziecie Państwo wiele ciekawych zdjęć oraz opisów dotyczących zabytków,inżynierii wodnej oraz informacji przydatnych dla turystów.Oczywiscie nie zabraknie również informacji dotyczących obecnych cen art.spożywczych,noclegów oraz środków transportu miejskiego.Znajdziecie Państwo zdjęcia statku wycieczkowego "ROTTERDAM".który udało się Nam sfotografować podczas wizyty w Rotterdamie.

Poniżej rozpoczynam prezentację niektórych zdjęć wykonanych w Rotterdamie.

 

Na powyższym zdjęciu widok na rzekę Maas .

 

Statek wycieczkowy.

 

 

Widok portu w Rotterdamie (miejski port)

 

Barki na Maasie.

 

 

http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=maastunel+rotterdam&sll=50.785617,16.294484&sspn=0.015465,0.037251&ie=UTF8&ll=51.905367,4.467015&spn=0.003773,0.009313&t=h&z=17

Na powyższych zdjęciach "wieża widokowa".Ta wieża jest widoczna z wielu miejsc w Rotterdamie.Jest na niej taras widokowy,który obracając się wokół własnej osi wyjeżdza do najwyższego punktu na wieży.Turyści mogą oglądać panoramę Rotterdamu.

Jeden z większych mostów,który jest częsciowo zwodzony.Przebywając w okolicach mostu akurat udało się Nam sfotografować moment jego podnoszenia.Należy wspomnieć,że jest on bardzo rzadko podnoszony.Jego podnoszenie odbywa się w chwili,gdy przepływa jednostka,która nie zmieści się pod mostem,który jest dosyć wysoko położony ponad lustrem wody.W dalszej części notatki prezentuję zdjęcia z podnoszenia części tego mostu.Zdjęcia zostały wykonane od strony ZOONPLEIN.

Most jest zawieszony na stalowych linach.Jest to wspaniała konstrukcja,która potwierdza kunszt inżynierski jego projektantów i budowniczych.

W okolicach tego mostu od strony centrum Rotterdamu jest zlokalizowany parking na ,który przyjeżdzają wszystkie autokary6 z Polski.Przy tym parkingu mieści się firma (armator)SPIDO,której statki wycieczkowe wykonują rejsy po Maasie.

Wygląd mostu od strony parkingu.

Tak wygląda wieża z tarasem widokowym z okolic parkingu.

Na zdjęciu widać reklamę firmy "SPIDO"oraz parking z autokarami.

Inne ujęcie tego samego parkingu.

Zdjęcie wykonane na moście.

 

Panorama na Rotterdam.

 

Panorama Rotterdamu z okolic przedstawionego powyżej mostu i parkingu.

 

Widok mostu z jednej z ulic.

Przystań "SPIDO" przy parkingu i moście.

 

 

 

 

 

 

Na powyższych zdjęciach przedstawiono etapy podnoszenia i opuszczania zwodzonego mostu.

 

Na zdjęciu fragment dwupasmowej jezdni,która wychodzi z Maastunelu.

W następnych notatkach przedstawię nastepne zdjecia oraz opisy pokazywanych miejsc.